Suomen Olutseura palkitsi vuosikokouksessaan Tampereella ilmajokisen suomalaista humalaa kasvattavan ja jalostavan Arctic Hopyardin.

Suomen Olutseura ry. on myöntänyt Vuoden olutteko -tunnustuksen ilmajokiselle Arctic Hopyard -yritykselle kotimaisen humalan tuomisesta kaupallisille markkinoille. Tunnustus myönnettiin Suomen Olutseuran vuosikokouksen yhteydessä Tampereella lauantaina 12.3.2022.

Suomalaisella humalalla on pitkät ja vahvat perinteet, joiden elvyttämisessä Arctic Hopyard on ollut avainasemassa. Tunnustuksen otti vastaan humalatarhan Heikki Huhtanen.

“Olemme todella otettuja tässä huomionosoituksesta! Meitä lämmittää erityisesti tällaisen yhteisön arvostus alkutuotannon suuntaan”, Huhtanen kommentoi. “Olemme seuranneet kotimaista pienpanimokenttää pitkään, ja sen innoittamana kiinnostuimme humalan tuotannosta. Tutustuessani panimoihin ja mestareihin olen huomannut yhteisöllisyyden myös sillä rintamalla, joka on ollut mahtava noteerata.”

Suomen leveysasteilla ei katkerohumalaa pysty kasvukauden lämpösumman vähäisyyden takia tuottamaan, joten Arctic Hopyard keskittyykin aromihumaliin. Kaukaisin vientikohde tällä hetkellä on Hollanti.

“Meillä on tarhalla tuotannossa neljä eri lajiketta, joista kolme on ruotsalaisia ja yksi kotimaista alkuperää oleva Suntti-humala”, Huhtanen kertoo.

Suomen Olutseura kannustaakin kotimaisen humalan käytön lisäämistä oluen valmistuksessa niin kaupallisilla kuin kotitekijöilläkin.

Aiempina vuosina Vuoden olutteko -tunnustus on myönnetty Erkki Hämeelle Pelasta Craft Beer! -kampanjasta, ja Sanna ja Jesse Manniselle ympäri Suomea tehdyistä olutkuljetuksista.

Lisätiedot:

Arctic Hopyard Instagramissa: @arctichopyard

Heikki Huhtanen / Arctic Hopyard, heikki.huhtanen@netikka.fi, p. 0400 365 856

Juha Sinisalo / Suomen Olutseura ry., puheenjohtaja@suomenolutseura.fi, p. 040 509 0770